Czcionka: Czcionka domyślna Zwiększenie czcionki | Kontrast: Włączenie Kontrastu Wyłączenie Kontrastu
Baner.

 CELE PROJEKTU


W nawiązaniu do ogłoszonego Konkursu Grantowego Cyfrowa Gmina - Oś V. Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia - REACT-EU, Działanie 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia, w ramach POPC na lata 2014 – 2020, Gmina Miasta Radomia przeprowadziła inwentaryzację obecnie posiadanych zasobów, sprzętu i oprogramowania IT. Inwentaryzacja pozwoliła na wskazanie najważniejszych kierunków rozwoju, zwiększających wydajność i cyberbezpieczeństwo posiadanej infrastruktur IT.

Urząd Miejski w Radomiu w sposób ciągły podnosi dostępność oferowanych e-usług dla mieszkańców. Za pośrednictwem Portalu IBOM(Internetowe Biuro Obsługi Mieszkańca)Instytucja z powodzeniem wdrożyła e-usługi w zakresie: spraw obywatelskich, podatków i opłat, ochrony środowiska, gospodarowania odpadami, oświaty, sportu, kultury i turystyki. W czasach pandemii oferowane eusługi zanotowały wyraźny wzrost zainteresowania. W roku 2021 zarejestrowano aż 42 930 odsłon gdzie w roku 2019 było ich zaledwie 29 626. Aby Urząd mógł kontynuować tak dobry rozwój cyfryzacyjny zwiększając jeszcze bardziej swoją otwartość dla mieszkańców niezbędny jest zakup sprzętu, oprogramowań oraz zwiększenie odporności w zakresie cyberbezpieczeństwa. W odpowiedzi na zaistniałe potrzeby w ramach obszaru pierwszego „Cyfryzacja urzędów JST…” planuje się budowę sieci teleinformatycznej w pomieszczeniach zaadaptowanych po innej placówce. Nowa sieć usprawni pracę jednego z wydziałów UM, podniesie jego efektywność i jakość obsługi. Planowana jest wymiana przestarzałego, mocno wyeksploatowanego sprzętu na nowoczesne komputery, laptopy czy urządzenia wielofunkcyjne. Pandemia obnażyła problemy z niedostosowaniem sprzętu jakim dysponuje Urząd Miejski w Radomiu. Brak odpowiedniego zaplecza technicznego wpływa negatywnie na obsługę mieszkańców, podnoszenie kompetencji i możliwość samokształcenia pracowników.

Urząd w okresie pandemii zanotował wyraźnie zwiększony kontakt w formie on-line na linii mieszkaniec-urzędnik. Większość szkoleń, warsztatów jest w tej chwili przeniesiona do internetu. Urząd nie dysponuje odpowiednim sprzętem dającym możliwość pełnego uczestnictwa w tych wydarzeniach. Z uwagi na niedostosowanie techniczne(brak sprzętu przenośnego, zdigitalizowanych dokumentów) Urząd pomimo zaleceń pracy zdalnej, pracował głównie stacjonarnie. Niezbędny jest tym samym zakup: bezawaryjnych 120 zestawów komputerowych z systemem operacyjnym, pakietem Office, słuchawkami i mikrofonem, 50 laptopów, które zostaną wyposażone w oprogramowania zabezpieczające (antywirus), system operacyjny, pakiet Office oraz zakup urządzeń wielofunkcyjnych pozwalających na sprawniejsze przesyłanie skanów dokumentów oraz usprawniających prace w systemie EZD. W ramach obszaru pierwszego planuje się również zakup 3 systemów do videokonferencji. Ograniczenia kontaktów międzyludzkich w dobie koronawirusa spowodowało zwiększoną aktywność w oferowanych przez Urząd Miejski eusługach. Niestety do pracowników często dochodziły sygnały o problemach w wypełnieniu formularzy, udzielane instruktaże telefoniczne czy e-mailowe nie zawsze przynosiły oczekiwany efekt. Aby temu zapobiec Grantobiorca planuje zakup systemów do wideokonferencji, celem możliwości udzielenia pomocy przy korzystaniu z e-usług obsługiwanych przez urząd.

Gmina Miasta Radomia jest zobligowana do angażowania społeczności lokalnej do udziału w konsultacjach społecznych dot. m.in.: opracowywanych strategii, planów, programów czy budżetu obywatelskiego. Pandemia mocno ograniczyła możliwość bezpośrednich spotkań z mieszkańcami, wychodząc naprzeciw tym problemom Urząd Miejski rozpoczął przygotowania do prowadzenia konsultacji w trybie hybrydowym. Profesjonalny sprzęt jest zatem niezbędny do ich sprawnego i bezawaryjnego przeprowadzenia. Z uwagi na szeroki wachlarz możliwości jakie daje system do telekonferencji sprzęt będzie wykorzystywany również podczas spotkań włodarzy gminy z jednostkami podległymi, szkoleń czy konferencji. Obecnie Urząd Miejski nie dysponuje żadnym profesjonalnym systemem umożliwiającym prowadzenie spotkań w trybie zdalnym. Posiadany sprzęt jest przestarzały, wyświetla obraz złej jakości, generuje częste zakłócenia, wprowadza chaos, nie daje pełnego odbioru. Zakup pozwoli na zaangażowanie wszystkich uczestników konsultacji/konferencji/szkoleń. Urząd Miejski ma swoją siedzibę w 7 budynkach na różnych ulicach, zasadny jest zatem zakup minimum 3 systemów do videkonferencji. Co prawda zaplanowany sprzęt jest mobilny ale może zaistnieć problem z jego transportem z uwagi na duży gabaryt oraz konieczność każdorazowego demontażu i montażu sprzętu. Przedmiotowe spotkania/konsultacje często prowadzone są równolegle, aby zapewnić równy dostęp do zasobów technicznych zasadnym jest zakup 3 szt systemów. W celu zapewnienia ciągłości pracy urządzeń planuje się zmodernizować środowisko do wirtualizacji serwerów. Zaplanowane rozwiązanie unowocześni dotychczasową infrastrukturę informatyczną dostarczy szeregu użytecznych mechanizmów, funkcjonalności oraz usług do budowy chmury prywatnej. Zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa, separując działające w niej systemy i aplikacje. Pozwoli to efektywnie wykorzystać sprzęt, wprowadzi dużą elastyczność, odporność na awarie i przyspieszy wdrażanie nowych usług. GMR planuje zakup 5 laptopów dla 5 szkół oraz 8 laptopów dla trzech jednostek podległych. Działanie ma ułatwić kontakt z jednostką prowadzącą oraz zwiększyć efektywność stosowanych metod nauczania czy diagnozowania podczas nauki/konsultacji zdalnych. Modernizacja sieci i wymiana sprzętu jest niezbędna, jednak należy pamiętać, że aby zachować bezpieczeństwo użytkowanych narzędzi informatycznych, musimy przygotować do tego użytkowników końcowych – pracowników Urzędu Miejskiego. Dlatego w ramach obszaru 3 Edukacja cyfrowa dla JST zakłada się przeprowadzenie szkoleń w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Urząd jest nieustannie narażony na różnego typu ataki internetowe, pracownicy nie zawsze mają wiedzę w zakresie postepowania w przypadku napotkania na złośliwe oprogramowania włamania, wymuszenia i inne przestępstwa on-line. Zaplanowane szkolenia pozwolą na poszerzenie wiedzy i umiejętności wczesnego reagowania na podejrzane alerty. Podczas szkolenia zostaną przekazane szczegółowe informacje związane z zagrożeniami w sieci takimi jak: phishing, ransomware oraz malware. Zostaną zaprezentowane przykłady nieautoryzowanego pozyskania danych, zagrożeń na które trzeba zwrócić szczególną uwagę, metody bezpiecznego przetwarzania danych. Jednodniowe szkolenia, prowadzone będą w grupach po 30-50 osób, w formie on-line, kończące się certyfikatem. Grantobiorca planuje przeszkolenie wszystkich pracowników będących na stanowiskach urzędniczych co stanowi ok. 80% kadry Urzędu(Urząd zatrudnia 842 osoby). Wykonawca zostanie wyłoniony zg. z procedura PZP. W obszarze 4 planuje się przeprowadzenie diagnozy ceberbezpieczeństwa dla UM w ciągu 6 miesięcy od podpisanie umowy, diagnozę przeprowadzi certyfikowany podmiot zewnętrzny. Będzie przeprowadzona zg.z formularzem stanowiącym załącznik nr 8 do dokumentacji konkursowej. Po przeprowadzonej diagnozie grantobiorca zobowiązuje się do przekazania wypełnionego formularza. Ponadto planowany jest zakup i wdrożenie urządzeń firewall na styku sieci WAN z rauterami BGP Urzędu. Urządzenia będą działać jako ochrona dla usług udostępnianych przez Urząd oraz urządzeń sieciowych i komputerów znajdujących się w sieci Urzędu.

Planuje się również zakup Switcha core wraz z supportem zapewniającego wysoką jakość i przepustowość połączeń pomiędzy urządzeniami znajdującymi się w sieci szkieletowej urzędu. W celu powiązania ze sobą różnych systemów bezpieczeństwa, które wykorzystując szereg produktów (firewall.antywirus, EDR)pozwolą wykrywać i analizować cyberincydenty w infrastrukturze IT, Grantobiorca planuje wdrożenie w Urzędzie Miejskim Centrum Operacji Bezpieczeństwa. W ramach tego zakresu planuje się również rozbudowę licencji programu antywirusowego o zaawansowaną ochronę i analizę zagrożeń (oprogramowanie klasy EDR).Powyższe działanie zostało również ujęte w budżecie projektu. Grantobiorca zobowiązuje się zrealizować Projekt w zakresie rzeczowym wynikającym z Wniosku o przyznanie Grantu, w okresie maksymalnie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie Umowy (ale nie dłużej niż do dnia 30.09.2023 r.). Grantobiorca zobowiązuje się do utrzymania efektów projektu w tym do opracowania i wdrożenia procedury monitorowania utrzymania efektów projektu przez okres 2 lat od zakończenia projektu. Grant GMR jest zgodny z celem konkursu POPC oraz celami działania określonymi w SZOOP. Do celów tych należy w szczególności zwiększenie cyfryzacji jednostki samorządowej, wzmocnienie infrastruktury sprzętowej, a tym samym wzmocnienie kompetencji urzędu aby skutecznie reagować na panującą sytuację pandemiczną oraz podjęcie działań w kierunku zapewnienia cyberbezpiczeństwa pod kątem infrastruktury IT, jak i umiejętności pracowników w tym zakresie.


Logo Urzędu Miejskiego w Radomiu.

Logo cppc.