W nawiązaniu do ogłoszonego Konkursu Grantowego Cyfrowa Gmina - Oś V. Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na
zagrożenia - REACT-EU, Działanie 5.1 Rozwój cyfrowy JST oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia, w ramach POPC na lata
2014 – 2020, Gmina Miasta Radomia przeprowadziła inwentaryzację obecnie posiadanych zasobów, sprzętu i oprogramowania IT.
Inwentaryzacja pozwoliła na wskazanie najważniejszych kierunków rozwoju, zwiększających wydajność i cyberbezpieczeństwo posiadanej
infrastruktur IT.
Urząd Miejski w Radomiu w sposób ciągły podnosi dostępność oferowanych e-usług dla mieszkańców. Za pośrednictwem
Portalu IBOM(Internetowe Biuro Obsługi Mieszkańca)Instytucja z powodzeniem wdrożyła e-usługi w zakresie: spraw obywatelskich,
podatków i opłat, ochrony środowiska, gospodarowania odpadami, oświaty, sportu, kultury i turystyki. W czasach pandemii oferowane eusługi
zanotowały wyraźny wzrost zainteresowania. W roku 2021 zarejestrowano aż 42 930 odsłon gdzie w roku 2019 było ich zaledwie 29
626. Aby Urząd mógł kontynuować tak dobry rozwój cyfryzacyjny zwiększając jeszcze bardziej swoją otwartość dla mieszkańców niezbędny
jest zakup sprzętu, oprogramowań oraz zwiększenie odporności w zakresie cyberbezpieczeństwa. W odpowiedzi na zaistniałe potrzeby w
ramach obszaru pierwszego „Cyfryzacja urzędów JST…” planuje się budowę sieci teleinformatycznej w pomieszczeniach zaadaptowanych po
innej placówce. Nowa sieć usprawni pracę jednego z wydziałów UM, podniesie jego efektywność i jakość obsługi. Planowana jest wymiana
przestarzałego, mocno wyeksploatowanego sprzętu na nowoczesne komputery, laptopy czy urządzenia wielofunkcyjne. Pandemia obnażyła
problemy z niedostosowaniem sprzętu jakim dysponuje Urząd Miejski w Radomiu. Brak odpowiedniego zaplecza technicznego wpływa
negatywnie na obsługę mieszkańców, podnoszenie kompetencji i możliwość samokształcenia pracowników.
Urząd w okresie pandemii zanotował wyraźnie zwiększony kontakt w formie on-line na linii mieszkaniec-urzędnik. Większość szkoleń, warsztatów jest w tej chwili
przeniesiona do internetu. Urząd nie dysponuje odpowiednim sprzętem dającym możliwość pełnego uczestnictwa w tych wydarzeniach. Z
uwagi na niedostosowanie techniczne(brak sprzętu przenośnego, zdigitalizowanych dokumentów) Urząd pomimo zaleceń pracy zdalnej,
pracował głównie stacjonarnie. Niezbędny jest tym samym zakup: bezawaryjnych 120 zestawów komputerowych z systemem operacyjnym,
pakietem Office, słuchawkami i mikrofonem, 50 laptopów, które zostaną wyposażone w oprogramowania zabezpieczające (antywirus),
system operacyjny, pakiet Office oraz zakup urządzeń wielofunkcyjnych pozwalających na sprawniejsze przesyłanie skanów dokumentów
oraz usprawniających prace w systemie EZD. W ramach obszaru pierwszego planuje się również zakup 3 systemów do videokonferencji.
Ograniczenia kontaktów międzyludzkich w dobie koronawirusa spowodowało zwiększoną aktywność w oferowanych przez Urząd Miejski eusługach.
Niestety do pracowników często dochodziły sygnały o problemach w wypełnieniu formularzy, udzielane instruktaże telefoniczne
czy e-mailowe nie zawsze przynosiły oczekiwany efekt. Aby temu zapobiec Grantobiorca planuje zakup systemów do wideokonferencji, celem
możliwości udzielenia pomocy przy korzystaniu z e-usług obsługiwanych przez urząd.
Gmina Miasta Radomia jest zobligowana do angażowania społeczności lokalnej do udziału w konsultacjach społecznych dot. m.in.: opracowywanych strategii, planów, programów czy
budżetu obywatelskiego. Pandemia mocno ograniczyła możliwość bezpośrednich spotkań z mieszkańcami, wychodząc naprzeciw tym
problemom Urząd Miejski rozpoczął przygotowania do prowadzenia konsultacji w trybie hybrydowym. Profesjonalny sprzęt jest zatem
niezbędny do ich sprawnego i bezawaryjnego przeprowadzenia. Z uwagi na szeroki wachlarz możliwości jakie daje system do telekonferencji
sprzęt będzie wykorzystywany również podczas spotkań włodarzy gminy z jednostkami podległymi, szkoleń czy konferencji. Obecnie Urząd
Miejski nie dysponuje żadnym profesjonalnym systemem umożliwiającym prowadzenie spotkań w trybie zdalnym. Posiadany sprzęt jest
przestarzały, wyświetla obraz złej jakości, generuje częste zakłócenia, wprowadza chaos, nie daje pełnego odbioru. Zakup pozwoli na
zaangażowanie wszystkich uczestników konsultacji/konferencji/szkoleń. Urząd Miejski ma swoją siedzibę w 7 budynkach na różnych ulicach,
zasadny jest zatem zakup minimum 3 systemów do videkonferencji. Co prawda zaplanowany sprzęt jest mobilny ale może zaistnieć problem
z jego transportem z uwagi na duży gabaryt oraz konieczność każdorazowego demontażu i montażu sprzętu. Przedmiotowe
spotkania/konsultacje często prowadzone są równolegle, aby zapewnić równy dostęp do zasobów technicznych zasadnym jest zakup 3 szt
systemów. W celu zapewnienia ciągłości pracy urządzeń planuje się zmodernizować środowisko do wirtualizacji serwerów. Zaplanowane
rozwiązanie unowocześni dotychczasową infrastrukturę informatyczną dostarczy szeregu użytecznych mechanizmów, funkcjonalności oraz
usług do budowy chmury prywatnej. Zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa, separując działające w niej systemy i aplikacje. Pozwoli to
efektywnie wykorzystać sprzęt, wprowadzi dużą elastyczność, odporność na awarie i przyspieszy wdrażanie nowych usług. GMR planuje
zakup 5 laptopów dla 5 szkół oraz 8 laptopów dla trzech jednostek podległych. Działanie ma ułatwić kontakt z jednostką prowadzącą oraz
zwiększyć efektywność stosowanych metod nauczania czy diagnozowania podczas nauki/konsultacji zdalnych. Modernizacja sieci i wymiana
sprzętu jest niezbędna, jednak należy pamiętać, że aby zachować bezpieczeństwo użytkowanych narzędzi informatycznych, musimy
przygotować do tego użytkowników końcowych – pracowników Urzędu Miejskiego. Dlatego w ramach obszaru 3 Edukacja cyfrowa dla JST
zakłada się przeprowadzenie szkoleń w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Urząd jest nieustannie narażony na różnego typu ataki internetowe, pracownicy nie zawsze mają wiedzę w zakresie postepowania w przypadku napotkania na złośliwe oprogramowania włamania, wymuszenia i
inne przestępstwa on-line. Zaplanowane szkolenia pozwolą na poszerzenie wiedzy i umiejętności wczesnego reagowania na podejrzane
alerty. Podczas szkolenia zostaną przekazane szczegółowe informacje związane z zagrożeniami w sieci takimi jak: phishing, ransomware
oraz malware. Zostaną zaprezentowane przykłady nieautoryzowanego pozyskania danych, zagrożeń na które trzeba zwrócić szczególną
uwagę, metody bezpiecznego przetwarzania danych. Jednodniowe szkolenia, prowadzone będą w grupach po 30-50 osób, w formie on-line,
kończące się certyfikatem. Grantobiorca planuje przeszkolenie wszystkich pracowników będących na stanowiskach urzędniczych co stanowi
ok. 80% kadry Urzędu(Urząd zatrudnia 842 osoby). Wykonawca zostanie wyłoniony zg. z procedura PZP. W obszarze 4 planuje się
przeprowadzenie diagnozy ceberbezpieczeństwa dla UM w ciągu 6 miesięcy od podpisanie umowy, diagnozę przeprowadzi certyfikowany
podmiot zewnętrzny. Będzie przeprowadzona zg.z formularzem stanowiącym załącznik nr 8 do dokumentacji konkursowej. Po
przeprowadzonej diagnozie grantobiorca zobowiązuje się do przekazania wypełnionego formularza. Ponadto planowany jest zakup i
wdrożenie urządzeń firewall na styku sieci WAN z rauterami BGP Urzędu. Urządzenia będą działać jako ochrona dla usług udostępnianych
przez Urząd oraz urządzeń sieciowych i komputerów znajdujących się w sieci Urzędu.
Planuje się również zakup Switcha core wraz z supportem zapewniającego wysoką jakość i przepustowość połączeń pomiędzy urządzeniami znajdującymi się w sieci szkieletowej urzędu. W
celu powiązania ze sobą różnych systemów bezpieczeństwa, które wykorzystując szereg produktów (firewall.antywirus, EDR)pozwolą
wykrywać i analizować cyberincydenty w infrastrukturze IT, Grantobiorca planuje wdrożenie w Urzędzie Miejskim Centrum Operacji
Bezpieczeństwa. W ramach tego zakresu planuje się również rozbudowę licencji programu antywirusowego o zaawansowaną ochronę i
analizę zagrożeń (oprogramowanie klasy EDR).Powyższe działanie zostało również ujęte w budżecie projektu. Grantobiorca zobowiązuje się
zrealizować Projekt w zakresie rzeczowym wynikającym z Wniosku o przyznanie Grantu, w okresie maksymalnie 18 miesięcy od dnia wejścia
w życie Umowy (ale nie dłużej niż do dnia 30.09.2023 r.). Grantobiorca zobowiązuje się do utrzymania efektów projektu w tym do
opracowania i wdrożenia procedury monitorowania utrzymania efektów projektu przez okres 2 lat od zakończenia projektu. Grant GMR jest
zgodny z celem konkursu POPC oraz celami działania określonymi w SZOOP. Do celów tych należy w szczególności zwiększenie cyfryzacji
jednostki samorządowej, wzmocnienie infrastruktury sprzętowej, a tym samym wzmocnienie kompetencji urzędu aby skutecznie reagować
na panującą sytuację pandemiczną oraz podjęcie działań w kierunku zapewnienia cyberbezpiczeństwa pod kątem infrastruktury IT, jak i umiejętności pracowników w tym zakresie.